המלצות לבישול ולאיחסון של תפוחי אדמה

חיים בן ארי, מנהל השיווק של "דוד משה", מגדלי תפוחי האדמה הגדולים בישראל, נותן מספר טיפים לגבי בישול ואחסון של תפוחי אדמה:
רצוי מאוד לקנות תפוחי אדמה מוצקים, בעלי קליפה יציבה, ללא פגמים וללא נביטות. חשוב להקפיד שתפוחי האדמה לא יהיו ירוקים. גוון ירוק מעיד על פקעת שאוחסנה זמן רב מדי באור וטעמה עלול היה להיפגע. כמו בבישול שאר הירקות חשוב להקפיד שגם תפוחי האדמה לא יפסידו בשעת הבישול מערכם התזונתי, לכן רצוי לבשלם בקליפתם לאחר שנשטפו היטב

אם אין מבשלים את תפוחי האדמה בקליפתם, רצוי לבשלם במעט מים ובסיר מכוסה היטב. במי הבישול אפשר להשתמש למרקים או לרטבים, אם אין מבשלים את תפוחי האדמה מיד לאחר הקילוף יש לכסות אותם במים על מנת למנוע את השחרתם.

 

בישול תפוחי אדמה קלופים

רוחצים היטב את תפוחי האדמה, קולפים דק ככל האפשר שמים את תפוחי האדמה בסיר עם מים ומעט מלח, כשני כוסות מים לארבע תפוחי אדמה בינוניים, חותכים לקוביות מכסים את הסיר ומבשלים על להבה נמוכה במצב רתיחה מתמיד עד אשר ניתן לנעוץ בהם מזלג בקלות.

 

משך זמן הבישול הממוצע:

תפוח אדמה בינוני שלם: 35-25 דקות

תפוח אדמה ברבועים: 25-20 דקות

תפוח אדמה בקוביות: 20-15 דקות

 

לבישול בזק של תפוחי אדמה למחית

מתחילים לבשל מעט מים בסיר שטוח על להבה חזקה. בו זמנית מרתיחים גם 2 כוסות מים בקומקום חשמלי, קולפים 5-4 תפוחי אדמה פורסים דק מאוד ומוסיפים לסיר, יוצקים את המים הרתוחים לסיר מוסיפים מעט מאוד מלח ומכסים את הסיר.

תוך 7-5 דקות יש לכם 4 מנות תפוחי אדמה המוכנים למחית.

 

בישול תפוחי אדמה לא קלופים

תפוחי אדמה המבושלים בקליפתם נשמרים היטב 6-5 ימים במקרר בכלי סגור ואפשר למצוא להם שימושים רבים גם לארוחות חלביות וגם לבשריות, לכן רצוי לבשל תמיד כמות גדולה מהדרוש לאותו יום. רוחצים היטב את תפוחי האדמה מכסים אותם במים על כל ק"ג תפוחי אדמה מוסיפים כפית שטוחה מלח וכף שמן. המלח משפר את טעמם והשמן מגן על הקליפה לבל תתייבש ושומר על טעם תפוח האדמה במשך מספר ימים. מבשלים על להבה נמוכה עד שתפוחי האדמה מתרככים ואפשר לנעוץ בהם מזלג בקלות, מוציאים מיד מהמים. אם מבשלים את תפוחי האדמה לסלט רצוי לבשלם רק חצי בישול, תפוחי האדמה החמים ממשיכים את פעולת הבישול גם לאחר הוצאתם מהסיר.

 

טיגון

לפני טיגון יש להשרות את תפוחי האדמה הקלופים והחתוכים לפרוסות או לאצבעות צ'יפס בקערה עם מי קרח. ממש לפני הטיגון להוציא ממי הקרח וליבש בעזרת מגבת או נייר סופג לפני שמכניסים לשמן החם, הפרש הטמפרטורה יוצר מעטפת פריכה.

 

אחסון תפוחי אדמה בבית:

את תפוחי האדמה יש לשמור במקום חשוך, מאוורר קלות וקריר. במיכל סגור ללא אוורור הם עלולים להירקב. לא רצוי להחזיק תפוחי אדמה בשקיות פלסטיק אפילו אם הן מנוקבות וגם לא לימים אחדים.

יוצא מהכלל הם תפוחי אדמה באריזה מיוחדת למיקרו, אותם כדאי לשמור במקרר.

בטמפרטורה נמוכה, 1-4 מעלות, כמו זו שבמקרר, העמילן הופך לסוכר ותפוחי האדמה מקבלים טעם מתקתק. אם יטוגנו, עלולים תפוחי אדמה כאלה לקבל גוון חום כהה יותר מן הרצוי. בטמפרטורה של בין 10-28 מעלות העמילן נותר בצורתו המקורית ותפוח האדמה אינו נעשה מתוק.

  

ערכם התזונתי של תפוחי אדמה:

בארצות שונות, כגון אנגליה וארצות הברית משמש תפוח האדמה אחד המרכיבים החשובים בדיאטת הרזיה בת 1000-2000 קלוריות ליום, מכיוון שאינו מספק קלוריות רבות, אך הוא משביע וגודש את הקיבה. תפוח אדמה בינוני, שמשקלו 90 גרם מכיל 75 קלוריות, לעומת פרוסת לחם בינוני שמשקלה 40 גרם ותכולתה 105 קלוריות.

 

בפקעת תפוח אדמה מצויים מינרלים חשובים, ובהם: אשלגן, זרחן, סידן וברזל בזכות האשלגן מצטיין תפוח האדמה בתגובה בסיסית, בניגוד ללחם שתגובתו חומצית. לכן רבה חשיבותם של תפוחי אדמה כמאכל דיאטטי, בייחוד לבעלי מערכת עיכול רגישה.

  

ערך תזונתי מקורב, ל-100 גרם תפוח אדמה:

 

אנרגיה

85 קלוריות

מים

76 גרם

חלבון

2 גרם

שומן

0.1 גרם

פחמימות זמינות

19 גרם

סיבים תזונתיים

1.5 גרם

סידן

15 מ"ג

ברזל

1.5 מ"ג

נתרן

3 מ"ג

אשלגן

400 מ"ג

מגנזיום

25 מ"ג

כולסטרול

0 מ"ג

 


קישור: דוד משה

דירוג:  דרגו עכשיו


הוסף תגובה

שם מלא: *

אימייל:
(האימייל לא יפורסם בשום מקום באתר)
כותרת: *
תוכן:
  


הודעה לגולשים באתר

התוכן באתר זה קובץ ממגוון רחב של מקורות איכותיים וממספר גדול של אתרים מתחומים שונים וברובו אינו נכתב על ידנו אלא מצוטט כמו שהוא תוך מתן קרדיט ליוצריו על ידי הפניית הגולש. אם אהבתם את הכתבה אנו מזמינים אתכם לגלוש אל האתר המקורי ע"י לחיצה על הלינק בסוף הכתבה ,כמו כן, מוצג שמו של מחבר המאמר ליד הקישור לאתר המקור. אנא זיכרו כי איננו אחראים לעדכניותו של המידע או לתכנים פוגעניים לכאורה מהסיבות הנ"ל ,למרות שאנו משתדלים לפרסם רק מאמרים מאומתים ומדוייקים.  כמו כן, הכניסה לאתר זה מהווה הצהרה כי אתם מוותרים בזאת על כל דרישה משפטית כעת ולאחר הגלישה באתר וכי קראתם את ההקדמה הנ"ל והבנתם אותה על כל המשתמע ממנה.  יחד עם זאת, אם מצאתם כתבה המפורסמת כאן ואשר לדעתכם פוגעת בכם באיזו שהיא צורה אנא צרו קשר עמנו בהקדם