מקסמי הטקס-מקס

בין מקסיקו לבין מדינות הדרום של ארצות הברית התפתחו יחסים קולינריים מצויינים. השף איתמר דוידוב משרטט קווים למטבח צבעוני, טעים ולא מסובך
הידועה בציבור של זרם הטקס מקס במטבח המקסיקני היא ללא ספק מנת הטאקו. זו טורטיה מקסיקנית בסיסית שמקופלת לצורת האות U וממולאת במחית שעועית, חסה ובשר טחון. זה הדבר הכי קרוב לפיתה שיש למקסיקנים, אלא שהשוליים פתוחים, וזה יחייב את הסועדים לתרגילים קלים באקרובטיקה. הטאקו יכול להיות טעים מאוד, אם מעטפת הטורטיה טוגנה זמן קצר לפני ההגשה ומולאה ותובלה בחינניות. פרט לטעם, יש גם אתגר בטאקו. נותנים ביס ראשון, וכל העסק מתפרק לגורמים הנשארים יחד רק בזכות מחית השעועית הדביקה שמחזיקה את המגדל המתמוטט לשניות ספורות, וזה בדיוק הזמן לסיים את המנה במהירות, בעוד שני ביסים.

האתגר הספורטיבי הזה הפך בני נוער רבים למעריצים מושבעים של זרם הטקס מקס. גם הפהיטה אתגרית, והבוריטו יכול להיות יצירתי, אך הטאקו לעולם ינצח. טקס מקס הוא הגרסה האמריקאית, המהירה והפופולארית ביותר של המטבח המקסיקני. מקור ההשפעה ההיסטורי הוא בשטחים שהיו שייכים פעם למקסיקו ונכבשו, או באלה שהועברו לרשות ארה"ב בשנת 1848 תמורת סכום של 15 מליון דולר. היו אילו מדינות קליפורניה, טקסס, ניו-מקסיקו ואריזונה, ומהן הגיעה בשורת המטבח המקסיקני לשאר חלקי ארה"ב. האמריקנים היעילים הפכו את מרכיבי המטבח המקסיקני האותנטי, העשיר והעתיק להצלחה כלכלית אדירה כשדחסו אותם לכתונת הכפיה של שיטת המזון המהיר.

 

האמריקנים התכחשו לגידולי התירס מהזן הלבן, הבשרני, העשיר בחלבונים וחומצות בלתי רוויות, שכלכל את יושבי מקסיקו ומרכז אמריקה כחמשת אלפים שנה. הם רוקנו מגרגירי התירס את תוכנם הקולינארי והתזונתי. והעבירו את הטורטיה המסורתית מקמח תירס לבן, לקמח תירס צהוב זול וזמין משדות דרום ארה"ב. נעדרות מתפריט מטבח זה הטורטיות המדהימות העשויות קמח תירס אדום או כחול. טעמן של אלו אופייני ביותר למטבח המקסיקני העתיק. גישה קולוניאליסטית זו, של כיבוש המטבח המקסיקני והתערבות בסדרי בראשית, הובילה גם חברות מזון מקסיקניות גדולות לשווק במקסיקו עצמה את אותם קמחי- תירס דלי ערך תזונתי, אבל המקסיקנים עדיין קנאים למטבחם המסורתי ושומרים עליו בחירוף נפש.

 

מרכיבי זרם הטקס מקס הם טורטיה מתירס צהוב או מקמח לבן, עגבניות אדומות מהן מפיקים סלסה מתקתקה, בשר בקר טחון או עוף, מחית שעועית שחורה ופלפלים חריפים. שמות המאכלים דומים לשמות האותנטיים, אך לא תמיד זהים. אל תתבלבלו.

 

טקס-מקס - מילון קצר למתחילים

 

 

טורטיה צ'יפס: טורטיית תירס, לעיתים מקמח לבן, מטוגנת בשמן עמוק ומוגשת עם סלסה, או גואקמולה, מומלץ לחמם מעט לפני ההגשה.
גוואקמולה: אותו מטבל מקסיקני אותנטי.
שעועית מטוגנת פעמיים- refried beans: זהו הנוסח האמריקאי לפריחול'ס המקסיקני, כאן מבשלים את השעועית במים עד רכות, מסננים, מיבשים מעט ומטגנים בשמן עם בצל תוך כדי מעיכה.
נאצ'וס: טורטיה צ'יפס ועליהם שכבה של מחית שעועית מטוגנת פעמיים, סלסה ומוקרמת בגבינת צ'דר או ברוטב גבינה קטלני.
טאקו: טורטיית תירס, לעיתים קמח, מטוגנת בשמן עמוק עד לפריכות וממולאת במחית שעועית מטוגנת פעמיים, חסה, תבשיל בשר טחון או עוף וגבינת צ'דר. חטיף אהוב על ילדים ובני נוער.
קסאדיה: טורטיית קמח לבן (במקסיקו מתירס לבן) ממולאת בגבינה קשה וקלויה במהירות כמו טוסט.
בוריטו: טורטיית קמח לבן המשמשת כעטיפה בצורת סיגר שמן למלית של ירקות ובשר או עוף, מוקפצים במחבת. מוגשת עם גואקמולה וסלסה.
צ'ימיצ'נגה: טורטיית קמח לבן ממולאת במליות שונות ומגולגלת כדוגמאת אגרול סיני ומטוגנת בשמן עמוק.
פהיטה: רצועות עוף, או בקר, מוקפצות בבצל ופלפלים ומוגשות על מחבת לוהטת. בנפרד מגישים ארבע רטבים (סלסה, גואקמולה, מחית שעועית ושמנת חמוצה או מטבל גבינה) וכמה טורטיות חמות. הסועד מורח מחית שעועית, ממלא בעוף, מטפטף רטבים, מגלגל ואוכל.

 

 

טאקו

 

החומרים (4 מנות קטנות):

4 יחידות טאקו תירס

8-10 כפות מחית שעועית מטוגנת פעמיים

1/2 1 כוסות חסה קצוצה דק

2 כוסות תבשיל בשר טחון עם סלסה או נתחי עוף מוקפצים

4 כפות גבינת צ'דר מגוררת

1 כוס סלסה לפי הטעם

 

 

אופן ההכנה:

 

מחממים טוסטר אובן לחום נמוך ומייבשים את קלתיות הטאקו.
מחממים את מחית השעועית במחבת קטנה. מחממים את תבשיל הבשר או נתחי העוף. מורחים 2-3 כפות מחית שעועית על דפנות כל טאקו. ממלאים בחסה ובמלית הבשר. מפזרים מעט גבינה מעל ומגישים עם סלסה בצד.

 

 

 

פהיטה עוף ופלפלים

 

החומרים (4 מנות):

1 ק"ג חזה עוף חתוך לרצועות דקיקות

4 פלפלים ירוקים

1-2 בצלים חתוכים לקוביות די גדולות

קורט מלח

פלפל שחור טחון טרי

מעט שמן לטיגון (מומלץ: חצי שמן תירס חצי שמן זית)

1/2 כוס בצל ירוק קצוץ או 1/4 כוס קוסברה קצוצה

1/4 כוס בזיליקום קצוץ

להרכבה:

1 כוס מחית שעועית (פריחול'ס)

1-2 כוסות סלסה מוכנה

1 מכל שמנת חמוצה מתובלת במעט מלח, פלפל שחור ובצל ירוק קצוץ

1/2 כוס גבינת צ'דר מגוררת

1 כוס גואקמולה

 

 

אופן ההכנה:

 

מחממים את הטורטיות בהתאם להוראות. אפשר לקלות שניות ספורות מכל צד במחבת חמה או לעטוף ברדיד אלומיניום ולהכניס לתנור חם ל-10 דקות.
מתבלים את רצועות העוף בקורט מלח ופלפל שחור. מחממים מחבת עם מעט שמן עד שתתלהט ותעלה מעט עשן. מטגנים את העוף במהירות תוך כדי ערבוב במשך מספר דקות. רצוי לטגן בכל פעם מחצית מכמות העוף.
מעבירים את העוף לקערה. מוסיפים מעט שמן למחבת ומטגנים את הבצל והפלפלים עד שהם מתרככים מעט. מתבלים תוך כדי הטיגון בקורט מלח ופלפל. מוסיפים למחבת את העוף המטוגן ואת הבצל הירוק או עשבי התיבול, אם משתמשים בהם, ומערבבים יחד 2-3 דקות. מעבירים לקערת הגשה.
מחלקים את הרטבים, השמנת והגבינה לקעריות הגשה, מוציאים את הטורטיות מהתנור ומגישים.
מומלץ להגיש עם אורז לבן.


קישור: ynet.

איתמר דוידוב ynet.
דירוג:  


הוסף תגובה

שם מלא: *

אימייל:
(האימייל לא יפורסם בשום מקום באתר)
כותרת: *
תוכן:
  


הודעה לגולשים באתר

התוכן באתר זה קובץ ממגוון רחב של מקורות איכותיים וממספר גדול של אתרים מתחומים שונים וברובו אינו נכתב על ידנו אלא מצוטט כמו שהוא תוך מתן קרדיט ליוצריו על ידי הפניית הגולש. אם אהבתם את הכתבה אנו מזמינים אתכם לגלוש אל האתר המקורי ע"י לחיצה על הלינק בסוף הכתבה ,כמו כן, מוצג שמו של מחבר המאמר ליד הקישור לאתר המקור. אנא זיכרו כי איננו אחראים לעדכניותו של המידע או לתכנים פוגעניים לכאורה מהסיבות הנ"ל ,למרות שאנו משתדלים לפרסם רק מאמרים מאומתים ומדוייקים.  כמו כן, הכניסה לאתר זה מהווה הצהרה כי אתם מוותרים בזאת על כל דרישה משפטית כעת ולאחר הגלישה באתר וכי קראתם את ההקדמה הנ"ל והבנתם אותה על כל המשתמע ממנה.  יחד עם זאת, אם מצאתם כתבה המפורסמת כאן ואשר לדעתכם פוגעת בכם באיזו שהיא צורה אנא צרו קשר עמנו בהקדם