תבלינים במטבח העירקי

קינמון וזנגוויל, מוסקט וכמון, הל ופלפל אנגלי, חרדל וכורכום, וגם עלי ורד כתושים ולימונים, הם רק חלק מהתבלינים הריחניים המאפיינים את מטעמי המטבח של יהודי עירק, שרבים מהם עסקו במסחר בתבלינים. סוחרי התבלינים הקפידו על טריות חומרי הגלם ושמרו על מקורות מהימנים של התבלינים שחלקם עשו דרכם מהודו לבגדד ומשם לחנקין. ההקפדה על טריות הביאה איתה ניסיון, ובעלת בית מנוסה ידעה להבחין בטריות התבלינים לפי המראה והריח ולא הכניסה לביתה תבלינים שלא עברו את הביקורת, כי איכותם תקבע את טעמו של התבשיל המונח על הכיריים.

עושר התבלינים שנטחנו ברוב הבתים בעלי ומכתש, איפשרו תרכובות שונות שהפיקו צבעים וניחוחות בתבשילים בלתי נשכחים שרובם הוכנו בקדרה.
גם הירקות ועשבי התיבול שעונתם משתנה, כמו שום טרי ונענע הוסיפו את שלהם. וכך בתקופת חג הפסח כשהפול הטרי הופיע בשווקים מיהרו האמהות להיכן תבשיל עוף בפול טרי שבישר את בוא האביב. ובחורף כשעלי המנגולד החמצמצים לוקטו בשדות, הוכנו ממולאים של עלי סלק עם בשר ואורז שטעמם בלתי נשכח.

 
המלכה הבלתי מעורערת של עולם התבלינים העירקי היא ללא ספק הבהראט. מדובר בתרכובת עשירה וריחנית שלהכנתה נדרשים לא פחות מ-16 מרכיבים.
בהאראט מוסיפים כמעט לכל תבשיל החל מקובה בורגול וממולאים, דרך ירקות מוחמצים וכבושים, וגם למיגוון תבשילי עוף, בשר ודגים. 
המתכון לתערובת הבהראט המובא בזה הוא כפי שהכינה אותו  שמחה (פרחה) גרשון ז"ל, ונמסר לידי בתה יעל עזרא.

 
החומרים:
כמון   300 גר'
גרגרי כוסברה   200 גר'
פלפל אנגלי  100 גר'
פלפל שחור  300 גר'
קינמון   200 גר'
כורכום   200 גר'
ציפורן   100 גר'
הל   100 גר'
פרחי שושנים  100 גר'
זנג'ביל   200 גר'
פפריקה אדומה  200 גר'
פלפל אדום חריף 100 גר'
אגוזי מוסקט  8 (כ- 30 גר')
חילבה   300 גר'


ספר המתכונים של בני משפחת גרשון
דירוג:  (3)


הוסף תגובה

שם מלא: *

אימייל:
(האימייל לא יפורסם בשום מקום באתר)
כותרת: *
תוכן:
  


הודעה לגולשים באתר

התוכן באתר זה קובץ ממגוון רחב של מקורות איכותיים וממספר גדול של אתרים מתחומים שונים וברובו אינו נכתב על ידנו אלא מצוטט כמו שהוא תוך מתן קרדיט ליוצריו על ידי הפניית הגולש. אם אהבתם את הכתבה אנו מזמינים אתכם לגלוש אל האתר המקורי ע"י לחיצה על הלינק בסוף הכתבה ,כמו כן, מוצג שמו של מחבר המאמר ליד הקישור לאתר המקור. אנא זיכרו כי איננו אחראים לעדכניותו של המידע או לתכנים פוגעניים לכאורה מהסיבות הנ"ל ,למרות שאנו משתדלים לפרסם רק מאמרים מאומתים ומדוייקים.  כמו כן, הכניסה לאתר זה מהווה הצהרה כי אתם מוותרים בזאת על כל דרישה משפטית כעת ולאחר הגלישה באתר וכי קראתם את ההקדמה הנ"ל והבנתם אותה על כל המשתמע ממנה.  יחד עם זאת, אם מצאתם כתבה המפורסמת כאן ואשר לדעתכם פוגעת בכם באיזו שהיא צורה אנא צרו קשר עמנו בהקדם