צום קל

לפני ואחרי הצום: איך לעבור את יום כיפור בשלום
תגיות: צום / יום כיפור
חוששים מהצום? בעזרת טקטיקה נכונה תוכלו להקל על הגוף, להפחית מתחושת הצמא ולגרום להרגשת הרעב המכרסם להיות נוחה יותר

ד"ר איתי גל
עדכון אחרון:  01.10.06, 11:12

 

כן, קיבלנו הוראה מפורשת: "ועיניתם לנפשותיכם", אבל אין כמעט מי שלא רוצה להקל עד כמה שאפשר את יממת צום יום הכיפור. אנחנו מנסים להעביר את הזמן, מקווים שמזג האוויר יהיה נוח ומחכים לשאוב אל קרבנו את המקרר כולו בתום יום הכיפורים. אלה המורגלים בארבעת ימי הצום רואים ביום כיפור דבר של מה בכך, אולם הצום אינו קל לרובנו. איך בכל זאת תוכלו לעבור את יום כיפור בשלום? הנה כמה עצות:

 

לפני הצום

  • מיום הצום בבוקר: עד לארוחה המפסקת, איכלו 3-4 ארוחות קטנות הכוללות פחמימות מורכבות (לחם, אורז, פסטה, קרקר). הן מתפרקות לאט יותר ומסייעות להפחית את תחושת הרעב.

 

  • אל תגזימו במפסקת: הארוחה הזו לא אמורה לכלול כמות קלוריות של יממה שלמה שתמנעו מעצמכם בזמן הצום. ארוחה כבדה מידי תעייף ולא תפחית מתחושת הרעב לקראת סוף הצום. הארוחה המפסקת צריכה לכלול מרק או סלט, מנת בשר דג או חלבון מהצומח, תוספת פחמימות ומעט שומן התורם להאטת קצב ריקון הקיבה והרגשת שובע.

 

  • ערך גליקמי: מזונות בעלי ערך גליקמי נמוך גורמים לשחרור איטי של הסוכרים ותורמים לתחושת שובע לאורך זמן. בין אלה תוכלו למצוא את האורז והפסטה. מנגד, תפוח אדמה וגם דברי מתיקה הם בעלי ערך גליקמי גבוה, משתחררים במהירות ובעקבותיהם תחושת הרעב ממהרת להציק. 

 

  • עזבו את הקפאין: קפה, תה, קולה מכילים חומרים קפאיניים התורמים להשתנה מוגברת. בתוך כך, אם אתם ממש מכורים לקפאין, הפסקה פתאומית של צריכת הקפאין בארוחה המפסקת עלולה גם לגרום לכאב ראש בצום. כבר מהיום הפחיתו את צריכת הקפאין. 

 

  • מפחיתים את תחושת הצמא: כאמור, הימנעו ממשקאות המכילים קפאין כמה ימים לפני הצום. הימנעו ביום הצום מאוכל מלוח או מתובל מידי.  ביום הצום יש לצרוך כליטר וחצי מים לאורך כל היום ולא להיזכר לשתות רק בארוחה המפסקת, משום ששתייה מרובה במהלך הארוחה "תופסת" את מקומו של האוכל.

 

  • בלי התקפת אב"כ: יממה לפני הצום כדאי להימנע ממזונות הגורמים לנפיחות ותחושה לא נעימה במהלך הצום. בין אלה: כרוב, כרובית, שעועית וברוקולי.

 

  • אי אפשר בלי מתוק: קשה לסיים ארוחה בלי טעם טוב בפה. אלא שבמקום להתלבש על עוגה או גלידה, עדיף לשמוע בקול סבתא: הלפתן המסורתי המכיל צימוקים, תפוחים ושזיפים מיובשים הוא בעל ערך גליקמי נמוך, שלא יגביר את תחושת הרעב במהלך הצום.

 

אחרי הצום

  • תרגיעו: אחת הטעויות המרכזיות היא ההתנפלות על המקרר, בשניה הראשונה של תום הצום, כשאורות המרפסות שסביב מתחילים להידלק. רגע לפני, עדיף לשתות כוס מיץ ממותק ולא להכביד על הקיבה, מה שעלול לגרום לתחושת בחילה איומה משך שעות ארוכות.

 

  • מהפך: בתום הצום, הטקטיקה הפוכה לגמרי. כעת, מומלץ לצרוך מזונות בעלי ערך גליקמי גבוה כמו דבש, תפוחי אדמה ובננות. הם משחררים במהירות סוכר לגוף ומסייעים להתאושש מהחולשה של סוף הצום.

 

  • אל תכבידו: כן, פינטזתם על הרגע הזה יממה שלמה, דמיינתם את עצמכם שואבים את כל המטבח ישר אל הבטן. אבל הקיבה והמעיים שלכם עוד לא רגילים לשוב לפעילות שגרתית. הימנעו ממזונות מטוגנים ועתירי שומן המתפרקים לאט ומכבידים על מערכת העיכול. איכלו לאט, וקחו נשימה. עד לשנה הבאה.

 

שתהיה שנה טובה וגמר חתימה טובה!


דירוג:  


הוסף תגובה

שם מלא: *

אימייל:
(האימייל לא יפורסם בשום מקום באתר)
כותרת: *
תוכן:
  


הודעה לגולשים באתר

התוכן באתר זה קובץ ממגוון רחב של מקורות איכותיים וממספר גדול של אתרים מתחומים שונים וברובו אינו נכתב על ידנו אלא מצוטט כמו שהוא תוך מתן קרדיט ליוצריו על ידי הפניית הגולש. אם אהבתם את הכתבה אנו מזמינים אתכם לגלוש אל האתר המקורי ע"י לחיצה על הלינק בסוף הכתבה ,כמו כן, מוצג שמו של מחבר המאמר ליד הקישור לאתר המקור. אנא זיכרו כי איננו אחראים לעדכניותו של המידע או לתכנים פוגעניים לכאורה מהסיבות הנ"ל ,למרות שאנו משתדלים לפרסם רק מאמרים מאומתים ומדוייקים.  כמו כן, הכניסה לאתר זה מהווה הצהרה כי אתם מוותרים בזאת על כל דרישה משפטית כעת ולאחר הגלישה באתר וכי קראתם את ההקדמה הנ"ל והבנתם אותה על כל המשתמע ממנה.  יחד עם זאת, אם מצאתם כתבה המפורסמת כאן ואשר לדעתכם פוגעת בכם באיזו שהיא צורה אנא צרו קשר עמנו בהקדם