מיקום: צמחוני

מתכוני תורמוס

תגיות: מתכוני / תורמוס
תורמוס הוא קטניה מזינה, עשירה בחלבון, והרכבה התזונתי דומה לסויה. היא גם מאד טעימה לאכילה (אחרי הבישול), ומקובלת כחטיף אצל דרוזים: פולי תורמוס מבושלים, בטמפרטורת החדר, בליווי מלח, פלפל וכמון.
לפני הבישול צריך להשרות אותה בהרבה מים ל-24 שעות, ולהחליף מים 3-4 פעמים בזמן הזה. אני שם סיר בשישי בבוקר, ומבשל את התורמוס בשבת בבוקר. את המים אני מחליף בשישי בצהריים, ושוב בשישי אחרי הצהריים, ושוב בשישי בלילה, לפני השינה.
סודה לשתייה היא תוסף חיוני להשרייה של התורמוס. אני שם חצי כפית סודה לשתייה ומערבב. בכל החלפת מים אני מסנן ושוטף את התורמוס, ומוסיף חצי כפית סודה לשתייה למים החדשים. הסודה לשתייה מרככת את הקליפה ומקצרת קצת את זמן הבישול. (בשלב זה אפשר להפריש 3 כוסות תורמוס ולעשות מהם חלב תורמוס, כמו שמתואר במתכון הבא).

בישול גרגרי תורמוס: מבשלים במים רותחים שעה-שעתיים, בלי מלח. כדי לדעת אם זה מוכן, פשוט מוציאים מהסיר כמה גרגרים וטועמים. כשזה כמעט מוכן, מוסיפים כף מלח ומבשלים עוד חצי שעה. מסננים (אפשר גם להשאיר בסיר) ואוכלים, חם, פושר או בטמפרטורת החדר. מומלץ להמליח ולהוסיף כמון.

התורמוס מתקלקל מהר יחסית. לאחר הבישול אני מחלק למנות בשקיות ניילון ומקפיא. אחרי ההפשרה התורמוס טעים ורך בדיוק כמו אחרי הבישול.

אפשר להשיג תורמוס בחנויות תבלינים וקטניות. אני קונה תורמוס ארוז ב"חצי חינם". שקית של 1/2 קילו עולה 3 שקלים בלבד.
חלב תורמוס

לאחר ההשרייה, מוציאים 3 כוסות של תורמוס ומניחים בצד.
מרתיחים 6 או 7 כוסות מים, לא יותר.
מוסיפים לפולי התורמוס מים לכדי כיסוי, מחממים לטמפרטורה של 80 מעלות (קרוב לרתיחה, בהעדר מדחום) ומשאירים לעמוד 15 דקות.
מסננים את פולי התורמוס מהמים, שמים בממחה (בלנדר) או במעבד מזון ומוסיפים להם 2 וחצי כוסות מהמים הרותחים. מפעילים 3-4 דקות עד לקבלת עיסה טחונה דק ככל האפשר.
מוסיפים את העיסה למים הרותחים ומערבבים היטב בעזרת מקצף. מחממים עד שמתחיל לגלוש. יש להיזהר - עלול לגלוש במהירות. כשגולש מנמיכים את האש.
מערבבים 3 כפות קורנפלור עם מעט מים ומוסיפים לסיר.
ממשיכים לחמם 5-15 דקות. יש לשמור שלא יידבק לקרקעית הסיר.
מניחים מסננת עמידה לחום על סיר נוסף של 5 ליטר. אין צורך בבד לסינון.
שופכים את הנוזל החם למסננת ומסננים לתוך הסיר. ככל שהמסננת צפופה יותר יתקבל חלב עדין יותר, אבל יותר קשה לסינון. בכל מקרה, חלב תורמוס הוא גרגירי ולא חלק.
בעזרת כף סוחטים חזק ככל האפשר את הנוזלים ממחית התורמוס, לתוך הסיר.

מסירים את המסננת מהסיר. מה שנשאר במסננת נקרא אוקארה (Okara) ויכול לשמש לתבשילים רבים. (אחד מהם – במתכון הבא).

מצננים את חלב התורמוס לטמפרטורת החדר, ומוסיפים 1/4 כפית מלח, 2 כפות גדושות סוכר, וכף תמצית וניל.
מעבירים לבקבוק (למשל, בקבוק ריק של מים מינרליים) ומצננים במקרר. מנערים לפני השתייה.

מקור המתכון: http://forums.nana10.co.il/Article/?ArticleID=120076


רצועות "כמו-עוף" - ‏מאת gs1234‏

רצועות "כמו-עוף"

1 כמות אוקארה (שנשאר מהמתכון הקודם)
50 ג' רסק עגבניות
1-2 כפיות מלח
1 שן שום כתושה
1 כפית אבקת קארי
2-3 כוסות שיבולת שועל מהירת הכנה

מערבבים את כל החומרים פרט לשיבולת שועל. מוסיפים שיבולת שועל בהדרגה ומערבבים בכף עץ. התערובת צריכה להיות קצת לחה, וזה תלוי במידת הלחות של האוקארה.

יוצרים "אצבעות" (בגודל של אצבע ובעובי של אצבע) ומטגנים במעט שמן 4-5 דקות מכל צד, עד שזה משחים. מומלץ להגיש עם רוטב צ'ילי מתוק.

מקור המתכון: http://www.soymilkmaker.com/recipe.html#Marys_Chicken_Strips

דירוג:  (3.1)


הוסף תגובה

שם מלא: *

אימייל:
(האימייל לא יפורסם בשום מקום באתר)
כותרת: *
תוכן:
  

תגובות הגולשים

02. אסור לאכול אותו לא מבושל כי הוא רעיל. תקראי בויקיפדיה / ליאת (10/01/2013)
01. תורמוס ללא בישול, / נגה פלד (10/08/2011)


הודעה לגולשים באתר

התוכן באתר זה קובץ ממגוון רחב של מקורות איכותיים וממספר גדול של אתרים מתחומים שונים וברובו אינו נכתב על ידנו אלא מצוטט כמו שהוא תוך מתן קרדיט ליוצריו על ידי הפניית הגולש. אם אהבתם את הכתבה אנו מזמינים אתכם לגלוש אל האתר המקורי ע"י לחיצה על הלינק בסוף הכתבה ,כמו כן, מוצג שמו של מחבר המאמר ליד הקישור לאתר המקור. אנא זיכרו כי איננו אחראים לעדכניותו של המידע או לתכנים פוגעניים לכאורה מהסיבות הנ"ל ,למרות שאנו משתדלים לפרסם רק מאמרים מאומתים ומדוייקים.  כמו כן, הכניסה לאתר זה מהווה הצהרה כי אתם מוותרים בזאת על כל דרישה משפטית כעת ולאחר הגלישה באתר וכי קראתם את ההקדמה הנ"ל והבנתם אותה על כל המשתמע ממנה.  יחד עם זאת, אם מצאתם כתבה המפורסמת כאן ואשר לדעתכם פוגעת בכם באיזו שהיא צורה אנא צרו קשר עמנו בהקדם